De bierverkopen blijven onder druk staan in Europa, verwacht de Brits-Zuid-Afrikaanse brouwer SABMiller, het moederbedrijf van Grolsch.

De op een na grootste bierbrouwer ter wereld maakte donderdag resultaten bekend. En daaruit komt een duidelijk beeld naar voren.

SABMiller zag de omzet in het tweede kwartaal groeien met 6 procent. Overal stegen de verkopen; in Afrika het sterkst met 12 procent. Maar ook in Latijns-Amerika (4 procent), Noord-Amerika (3 procent) en Azië (5 procent) werd meer bier verkocht.

Behalve in Europa. Daar was de omzet vlak ten opzichte van het tweede kwartaal van het boekjaar 2012/2013.

SABMiller sprak van “wisselvallige prestaties in een moeilijke markt” met betrekking tot Europa. “Hoewel het tweede kwartaal een verbetering liet zien ten opzichte van het eerste kwartaal, kampten we met aanhoudende onzekerheid over de economische ontwikkelingen en een zwak consumentenvertrouwen.”

Lichtpuntje: markt iets verbeterd

Toch was er een lichtpuntje. De marktomstandigheden in Europa zijn licht verbeterd. Daardoor verkocht SABMiller iets meer bier in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2013/2014 dan een jaar eerder. Ook in Noord-Amerika was de situatie iets beter.

Maar het moederbedrijf van Grolsch verwacht dat de druk op de consumentenverkopen in beide regio's aanhoudt.

Exclusievere bieren

SABMiller zag het biervolume stijgen in de 6 maanden tot 30 september met 1 procent en het volume bij de frisdranken nam met 5 procent toe. Analisten rekenden in doorsnee op een onveranderd biervolume. De verkoop van Grolsch steeg met 3 procent.

In de Verenigde Staten kende de onderneming een dubbelcijferige groei bij de exclusievere bieren, maar namen de verkopen aan groothandels in de eerste helft van het jaar met 3,5 procent af.

Volgens SABMiller, dat geen concrete cijfers bekendmaakte, voldeed de financiële prestatie van het bedrijf aan de verwachtingen. De omzetgroei kwam uit op 4 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl